sâmbătă, 24 ianuarie 2009

Revolta societăţii civile...naive (adevărate)

24 ianuarie 2009

Pe fondul scârbirii constante a oamenilor de bun simţ faţă de mahalaua politică, pe care am suportat-o în ultimii ani la statuia Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, cu ocazia deturnării unui eveniment de suflet şi trăire românească, am dat curs invitaţiei unui grup de pasionaţi şi responsabili cetăţeni ai urbei, participând alături de ei, la organizarea aniversării "micii uniri", la Vişani.
Pe un drum aproape impracticabil, poate mai prost chiar decât pe vremea lui Alecasandri sau Cuza, ne-am adunat lângă Castanul Unirii din satul Vişani, la doar 2 km. de oraş. Evenimentul aniversar a fost organizat de neobositul Valentin Pînzaru, preşedintele Asociaţiei Coris, ing. Arsene, "spiritul" Asociaţiei Prietenii Buciumului, ing. Caba şi prof. Loucov, din partea Cenaclului Memoria Înaintaşilor (Spirit Unionist) şi Asociaţia Comunitară a Cercetaşilor din România. La buna derulare a programului, o contribuţie importantă şi-au adus şcolile din comuna Bârnova, Primăria comunei Bârnova şi Parohia Ortodoxă din comunitate şi nu, în ultimul rând, gazada noastră, Doamna Crăescu...
Cercetaşii, au deschis manifestările prin depunerea unei coroane la Monumentul Unirii, ridicat de fam. ing. Caba, în memoria evenimentelor din 1856, derulate sub castanul din Vişani, unde Alecsandri şi alţi apropiaţi ai lui, au stabilit elementele definitorii ale "Frăţiei Unioniste". Practic, la Vişani, a fost scrisă prima pagină care a condus la realizarea actului de la 24 ianuarie 1859...
Apoi, au luat cuvântul, organizatorii, administraţia publică locală, invitaţi de marcă ai vieţii culturale ieşene, cum este istoricul Ion Mitican, urmat de un Te Deum, oficiat de 4 preoţi. Elevii, participanţi la eveniment, de la şcoli din Iaşi, liceele Vasile Alecsandri şi Miron Costin, Şcoala Ion Simionescu (cercetaşii coordonaţi de înv. C-tin Matei), precum şi cei ai comunităţii, au prezentat mici programe artistice, scenete istorice şi, în final, s-a jucat Hora Unirii. Pe durata celor cca 70 de minute ale programului aniversar de la Vişani, am avut prilejul să mă simt respectat de către toţi cei prezenţi, iar evenimentul, a fost unul de înalt patriotism.
* * *
Anul trecut, am stârnit o polemică pe forumul unui cotidian local(mai curând, o fiţuică partizană cu pretenţii de ziar!) asupra mojiciei care a dominat manifestările aniversare de la Statuia Domnitorului Alexandru Ioan Cuza din Piaţa Unirii, "regizate"de Fene&gaşka, la care celelalte partide au contribuit şi ele din plin, cu galerii "sportive", cete de fluieraşi, etc. Opinentul meu, dl. Sorin Bocancea, cadru universitar la UPA, încerca să-mi sugereze că fără "politicieni", piaţa ar fi goală, iar noi, societatea civilă (care ne dăm atât de moralişti!sic) să ne organizăm separat aniversările....
Sincer, am rămas profund uimit de vehemenţa tonului dlui Bocancea care, în treacăt fie spus, se dă un mare exponent al societăţii civile! Unica completare ar fi că, "societatea civilă" pe care o reprezintă dl. Bocancea, este una de partid, cea a "tartorului" Tompea din UPA. Cât despre compatibilitatea cu clubul Iaşi al Pro Democraţia, poate altădată...
Mă bucur nespus că am dovedit, pentru noi, că aceşti membri (poate naivi!) ai societăţii civile, am reuşit să ne organizăm propria noastră aniversare, într-un respect deosebit pentru înaintaşii neamului...
Cât despre spiritul unionist, el a funcţionat ireproşabil între noi, la "umbra" celui mai bătrân castan de pe plaiurile mioritice (n.a. citat din Mandache Leucov, care a stabilit vârsta arborelui, la cca 200 de ani).
FELICITĂRI TUTUROR, ORGANIZATORI ŞI PARTICIPANŢI.

Niciun comentariu: