miercuri, 29 iulie 2009

Problemele ecologice ale haldelor radioactive din România

De la bun început vreau să precizez că din punct de vedere ecologic, tehnologic şi geomorfologic, problemele legate de haldele de steril rezultate din exploatările miniere mă preocupă. Am luat poziţie critică şi am propus soluţii tehnice pentru atenuarea impactului acestor "moşteniri " ale epocilor de aur ori de câte ori am avut prilejul...
Acum cca o lună, m-am rătăcit întâmplător pe un drum în zona de nord a Oraviţei... Aveam să descopăr un imens "accident" ecologic care deopotrivă, ar trebui să revolte pe toţi cei care demagogic, zi de zi, şi, care sunt plătiţi din bani publici, spun ca au ecologizat ...totul. La Ciudanoviţa, un sat "prins" între dealuri abrupte care ţin geologic de Munţii Aninei, pe valea Jitinului, se întinde liniar o adevărată bombă care ticăie încet şi sigur...
Am văzut halda imensă de steril de la aproape un kilometru dar, fără să bănui ce se ascunde în imaginile apocaliptice din vale. Siguranţa acelor oameni din punct de vedere al sănătăţii publice este precară. Peste tot, relativ vizibil, semne de radiactivitate. Am vorbit cu cîţiva localnici şi păreau foarte surprinşi că cineva îi întreabă ...de sănătate. Sterilul este practic peste tot, şcoala a fost construită pe o haldă secundară. În gară (linia Oraviţa-Anina) se văd vechile depozite de minereu radioactiv. Ce-i de făcut? Cetăţenii Ciudanoviţei au ajuns acolo (şi, s-au sedentarizat) fiind majoritatea săraci de prin toate "sărăciile" româneşti, dar, mai ales din Oltenia şi Moldova. Nevoile şi lipsa uni orizont vizibil i-au determinat să rămână acolo. Este un peisaj apocaliptic dar, verde!
Astfel de peisaje sinistre, radioactive, sunt nenumărate, peste tot în România montană: în Apuseni (Băiţa-Plai şi Nucet/Mina Avram Iancu), în zona Orăştie (unde minele au fost dinamitate şi prăbuşite "controlat" dar, cu efecte pe termen lung catastrofale pentru mediu), la Crucea-SV (singurele mine care încă mai produc), Grinţieş- NT, Ciclova-CS, Jolotca şi Becheni-Gheorgheni, în Giurgeu. La Jolotca, am avut posibilitatea să verific pe teren reconstrucţia ecologică a haldei principale. Măsura tehnică adoptată este considerată foarte sigură. Eu, personal, mă îndoiesc de siguranţa specialiştilor şi pot aduce în orice moment argumente tehnice că radioactivitatea nu va înceta. Dar, s-a făcut ceva, spre deosebire de alte atâtea locuri unde nici măcar iarba nu mai creşte sau... creşte, iresponsabil de mult!! La Gheorgheni, materialul radioactiv depozitat necontrolat în zona de prospecţiune geologică a fost utilizat la construirea unor drumuri forestiere şi a unor vile dintr-o zonă rezidenţială din marginea de est a oraşului!
Şi, tot la Oraviţa, la câţiva km. de oraş spre Anina, este un sanatoriu care mie mi s-a părut o imagine sinistră a stării de sănătate a sitemului medical din România. Îmi permit să-i recomand ministrului social-democrat, Bazac, să meargă acolo şi să constate adevărata faţă a sistemului sanitar. Probabil, că la acest sanatoriu, medicii nu sunt preocupaţi să-şi cumpere vreun Ferrari de la firmele domnului ministru ci, sunt mai degrabă, preocupaţi -ca peste tot în România- să se îmbogăţească repede pe spatele bolnavilor prin şpagă şi însuşirea medicamentaţiei acestora, care, apoi ajunge în farmacii ...
* * *
La Ciudanoviţa, am prins un răsărit de Soare văratic...Pe lunca îngustă a văii Jitinului, apare ca la un concurs de starlete modiste... o barză neagră. Călca ţanţoş prin iarba udă, atentă la orice mişcare neavenită. În acest peisaj antropogen sinistru, apariţia gingaşă a acestei păsări m-a determinat să exclam"...Dumnezeu, mai face şi minuni!". Sunt curios dacă anul viitor barza aceea va mai apărea pe acolo. Asta din cauza radiaţiilor din haldele de steril...

Un comentariu:

raulcotfas@yahoo.com spunea...

Buna! Locuiesc la o distanta oarecum apropiata de mina Jolotca Harghita.Ma intereseaza efectele, in special asupra corpului uman, ale sterilului radioactiv